Apple trækker iPadOS 17.7.7 tilbage efter app-login problemer
I denne uge blev tusindvis af brugere af ældre iPads mødt med nye problemer efter at have installeret opdateringen til iPadOS 17.7.7. Nu har
We❤️Apple erfaret, at Apple officielt har stoppet signeringen af opdateringen helt, hvilket betyder, at den ikke længere kan installeres – heller ikke selvom den skulle være synlig i Softwareopdatering.
Disse iPads er påvirket af problemet
Den nu utilgængelige opdatering var især relevant for brugere med enheder, der ikke kan køre det seneste
iPadOS 18. Konkret er de berørte Apple-enheder blandt andet den velkendte sjette generation af
iPad, 10,5-tommer
iPad Pro og den populære anden generation af 12,9-tommer iPad Pro.
Udbredte problemer med at logge ind i apps
Adskillige brugere rapporterer, at efter installation af iPadOS 17.7.7 blev de automatisk logget ud af deres apps, hver gang de lukkede dem. Dette har medført store frustrationer hos brugerne, da apps såsom YouTube, Wikipedia, DuckDuckGo og Letterboxd konstant krævede gen-login – en tidskrævende og generende oplevelse.
En bruger på MacRumors-forummet,
mrsmith1, forklarede situationen sådan her:
"Jeg har en iPad 6. generation. Efter den seneste opdatering til 17.7.7 har jeg haft problemer med visse, men ikke alle apps. Wikipedia, DuckDuckGo, Letterboxd og andre. Hver gang jeg åbner dem, føles det som første gang, og jeg skal logge ind igen og tage en tur i appen. Jeg kan ikke finde ud af at løse problemet. Nogen idéer?"
Frustration blandt brugerne efter forgæves forsøg på løsninger
Problemet ser ikke blot ud til at være irriterende, men umuligt at rette med de almindelige løsningsmetoder. En anden bruger på Reddit,
National_Case748, beskriver sine forgæves forsøg på at løse problemet således:
"Siden jeg opdaterede min iPad til iPadOS 17.7.7 (build 21H433), logger alle apps (YouTube, X m.fl.) mig ud hver gang jeg lukker dem. Dette skete ikke før opdateringen. Jeg har prøvet at tjekke, at Skærmtid og Begrænsninger er slået fra, sikret mig at ingen profiler eller MDM-konfigurationer er installeret, sørget for at Safari-cookies og adgangskode-gemning er aktiveret, nulstillet alle indstillinger og til sidst – endda foretaget en komplet fabriksnulstilling og sat iPad'en op som helt ny (ikke fra backup). Intet af dette har hjulpet."
Apple reagerer med midlertidig blokering af opdatering
Selvom Apple endnu ikke har kommenteret direkte på problemet eller givet en officiel forklaring, tolkes handlingen med at stoppe signeringen af opdatering tydeligt: Apple anerkender problemet og ønsker at begrænse yderligere ulemper for deres brugere. Forventningen er, at der allerede arbejdes intensivt på en opdateret version, der forhåbentlig snart bliver tilgængelig.
Anbefalinger til danske iPad-brugere
Hvis du allerede har installeret iPadOS 17.7.7 og oplever disse problemer, anbefaler vi hos
We❤️Apple, at du holder øje med en kommende rettelse fra Apple. I mellemtiden kan du forsøge at begrænse antallet af apps, du bruger, og undgå at lukke dem helt ned imellem brugssessioner.
Hvis du endnu ikke har installeret opdateringen, så behøver du ikke bekymre dig, da opdateringen nu helt er fjernet fra softwarens opdateringsmenu.
Opdatering 16. maj kl. 13.35: Apple har nu fuldstændigt fjernet update 17.7.7, og den er derfor ikke længere synlig i Softwareopdatering.
Hvis du vil finde flere nyttige artikler og nyheder omkring dine Apple-enheder, besøg vores søgning her:
Søg på We❤️Apple.
Diskutér gerne denne sag i vores forum.