Hvis du i weekenden forsøgte at overbevise dine forældre om, at en Mac er absolut nødvendig for dit kommende studie, og ville gøre brug af Apples egen salgstale-video som ammunition, kan vi fortælle dig, at lysene i Apples PR-afdeling brænder lidt senere end normalt. Blot en dag efter offentliggørelsen har Apple nemlig hurtigt og stille trukket "The Parent Presentation"-kampagnen fra YouTube – en video, hvor en gruppe teenagere rådgivet af komikeren Martin Herlihy får et crash course i at overtale deres stakkels forældre til at hive kreditkortet frem.
Videoen, der oprindeligt var placeret prominent øverst på Apples egen College Students-side, er nu forflyttet (eller rettere begravet) helt nede i bunden, og selve YouTube-klippet er blevet markeret som privat, hvilket betyder, at almindelige dødelige ikke længere har adgang.
Hvorfor har Apple så trukket stikket på den ellers så nuttede teenage-charmeoffensiv? Hvis man skal tro de sociale medier – og hvem gør ikke altid det – delte videoen vandene ganske gevaldigt. Kritikken gik blandt andet på, at konceptet var både for "cringe" og lidt for usmageligt i forsøget på at sælge Macs. Og vi ved, hvor svært det kan være at imponere de unge. På den anden side er der også dem, der fandt kampagnen underholdende og tog den med humor.
Apple selv har endnu ikke kommenteret sagen, og vi ved derfor ikke med sikkerhed, om videoen vender tilbage eller er endegyldigt skrællet.
Det er i øvrigt langtfra første gang, Apple har fået kolde fødder i reklamesammenhæng. Ikke mindst husker vi sidste års lettere uheldige Crush-reklame og dén famøse iPhone 16-video om en "mere personlig Siri", som endte i en retssag.
Er du til gengangere, kan du dog stadig finde hele præsentationen – inklusive PowerPoint- og Keynote-slides, du selv kan tilpasse til din personlige lobbyindsats – direkte på Apples hjemmeside.
Men husk nu: Brug argumentet, at en MacBook til studiebrug øger både produktivitet og kreativitet markant – og ikke bare sikrer dig adgang til den næste fredagscafé. Og kryds fingre for, at dine forældre ikke allerede har set videoen...