Gratis levering ved bestilling over 500 DKK

Apple Lightning til 3.5mm Jack adapter

Apple Lightning til 3.5mm Jack adapter

70,00 kr

Tilføj til kurv

Hvis du undrede dig over, hvad der egentlig foregik midt under tredje kvarter af NBA Finals, så er du ikke alene. Mens millioner af basket-fans forsøgte at finde ud af, om Thunder kunne snuppe sejren, sneg en 30 sekunders reklame sig ind – en reklame, der bedst beskrives som en blanding mellem en ubehagelig feberdrøm og en mærkelig cutscene fra GTA IV.

Den AI-genererede reklame var inspireret af GTA IV.

Den skyldige bag dette visuelle overgreb er betting-platformen Kalshi, som følte, det var en god idé at bruge en ren AI-genereret reklame under en af årets største sportsbegivenheder. Og prisen for at skabe dette småskræmmende mesterværk? Sølle 2.000 dollars.

Med hjælp fra Googles nye Veo 3 – The Verge beskriver den passende som "a slop monger’s dream" – kunne AI-filmmageren PJ Accetturo bikse reklamen sammen på blot 2-3 dage, uden nogen dyr produktionsstab eller fancy filmhold.

Reklamen serverer en eksotisk cocktail af komplet nonsens og tilfældigheder, med scener som en ældre herre i cowboyhat, der bærer på en chihuahua, en stakkel svømmende rundt i en pool af æg og, ikke mindst, en rumvæsen-type ivrigt bællende øl. Altså alverdens ting, som "normale mennesker" åbenbart ynder at vædde om, heriblandt NBA-resultater, antallet af orkaner i år og den højst essentielle diskussion om æggeprisernes fremtid.

Accetturo indrømmer åbenhjertigt, at processen involverede hele 300-400 forsøg for at få blot 15 brugbare klip. Det lyder måske ekstremt, men når alternativet er budgetter på flere hundrede tusinde dollars, virker AI-fælden pludselig ret fristende for firmaer med mindre råderum i tegnebogen.

Efter lanceringen af Veo 3 for blot få uger siden, er det måske værd at vænne sig til tanken om flere af denne slags reklamer. Ikke mindst fordi tech-giganter som Amazon, Meta og Netflix også ser ud til at følge trop med almindelige AI-reklamer i den nærmeste fremtid – som tidligere nævnt på WeLoveApple.dk.

Så næste gang dit tv begynder at vise urovækkende, robotgenererede reklamer midt i de dyrebare sportspauser, kan du trøste dig med tanken: I det mindste er de billige.