Hvis du undrede dig over, hvad der egentlig foregik midt under tredje kvarter af NBA Finals, så er du ikke alene. Mens millioner af basket-fans forsøgte at finde ud af, om Thunder kunne snuppe sejren, sneg en 30 sekunders reklame sig ind – en reklame, der bedst beskrives som en blanding mellem en ubehagelig feberdrøm og en mærkelig cutscene fra GTA IV.

Den skyldige bag dette visuelle overgreb er betting-platformen Kalshi, som følte, det var en god idé at bruge en ren AI-genereret reklame under en af årets største sportsbegivenheder. Og prisen for at skabe dette småskræmmende mesterværk? Sølle 2.000 dollars.
Med hjælp fra Googles nye Veo 3 – The Verge beskriver den passende som "a slop monger’s dream" – kunne AI-filmmageren PJ Accetturo bikse reklamen sammen på blot 2-3 dage, uden nogen dyr produktionsstab eller fancy filmhold.
Reklamen serverer en eksotisk cocktail af komplet nonsens og tilfældigheder, med scener som en ældre herre i cowboyhat, der bærer på en chihuahua, en stakkel svømmende rundt i en pool af æg og, ikke mindst, en rumvæsen-type ivrigt bællende øl. Altså alverdens ting, som "normale mennesker" åbenbart ynder at vædde om, heriblandt NBA-resultater, antallet af orkaner i år og den højst essentielle diskussion om æggeprisernes fremtid.
Accetturo indrømmer åbenhjertigt, at processen involverede hele 300-400 forsøg for at få blot 15 brugbare klip. Det lyder måske ekstremt, men når alternativet er budgetter på flere hundrede tusinde dollars, virker AI-fælden pludselig ret fristende for firmaer med mindre råderum i tegnebogen.
Efter lanceringen af Veo 3 for blot få uger siden, er det måske værd at vænne sig til tanken om flere af denne slags reklamer. Ikke mindst fordi tech-giganter som Amazon, Meta og Netflix også ser ud til at følge trop med almindelige AI-reklamer i den nærmeste fremtid – som tidligere nævnt på WeLoveApple.dk.
Så næste gang dit tv begynder at vise urovækkende, robotgenererede reklamer midt i de dyrebare sportspauser, kan du trøste dig med tanken: I det mindste er de billige.