Gratis levering ved bestilling over 500 DKK

Beats Flex – All-Day Wireless Earphones - Beats Sort

Beats Flex – All-Day Wireless Earphones - Beats Sort

383,63 kr

Tilføj til kurv

Når en populær videospilletitel springer fra PlayStation til HBO-skærmen, kan hardcore fans godt få forhøjet hvilepuls. Men heldigvis kunne nervøse fans, der sad klar til premieren af The Last of Us, trække vejret igen, da en genkendelig klang straks tonede frem: Gustavo Santaolallas bedrøvede, stemningsmættede guitar. Verden kunne altså godt stå lidt længere endnu.

Santaolallas soundtrack, som oprindelig blev skabt til Naughty Dogs succesrige spilserie, er på mange måder blevet det musikalske identitetsmærke for The Last of Us—noget serieskaberen Neil Druckmann også har understreget. "Neil har sagt, at min musik er en del af The Last of Us’ DNA," fortalte Santaolalla til The Verge. Han mener endda, at beslutningen om at bevare spillets oprindelige lydunivers var afgørende for at holde spilfans engageret i serien.

I spilbranchen har vi ofte set, hvordan krydset fra konsol til streaming kan gå grusomt galt—bare tænk på navne som Halo og Resident Evil. Derfor var manges angst forståelig, da HBO annoncerede, at Pedro Pascal, og ikke Troy Baker, skulle portrættere Joel. Men ved at holde fast i lyden—uden store symfoniorkestre eller grandiose Hollywood-twists—sikrede man et genkendeligt tilknytningspunkt, hvor selv de mest skeptiske spilfans kunne føle sig hjemme. Noget mange andre spiladaptationer kunne lære en del af.

Den argentinske komponist har siden sine yngre dage haft en karriere præget af musikalsk dualisme. Opvokset på engelske rockbands kombineret med hjemlandets traditionelle argentinske folkemusik, fandt han tidligt sit eget musikalske udtryk i genren 'rock nacional'. Men noget kom i vejen for Santaolallas hurtige vej mod toppen - den argentinske junta. Familien flygtede til Los Angeles i 1978, hvor hans særlige musikalske talent hurtigt fangede filmskabernes opmærksomhed, og resten er, som man siger, film- og spilhistorie.

Santaolallas eminente brug af guitar og minimalistiske lydlandskaber har tidligere høstet ham to Oscar-priser, så det er ikke underligt, at han også formåede at oversætte spillenes gribende lydunivers til tv-serien med stor succes. Nu kan vi kun håbe, han får sat samme standard i seriens kommende sæson—som alle, med bare et moderate fornuftgen, ser frem til.

Læs mere om The Last of Us hos WeLoveApple.dk.