
Hvis du også havde skrevet Nekrologen over Snapseed ned i udkast, kan du godt slette den igen. Google selv har netop sparket døren op til Snapseeds gravkammer med en uventet genoplivning. Den engang så populære (og ret så prisbelønnede) billedredigeringsapp til iPhone og iPad vender overraskende tilbage på scenen med en spritny version 3.0.
Ja, du læste rigtigt. Version 3.0. Efter flere år uden væsentlige opdateringer var mange af os ellers sikre på, at Snapseed var godt på vej mod en stille pensionering. Men i klassisk Google-stil, besluttede de sig pludselig for at hive appen ud af glemslen og give den et seriøst ansigtsløft.
Opdateringen udmærker sig især ved en total redesignet brugergrænseflade, som nu fremstår både mere elegant og moderne. Designet ligner noget, som Apple selv kunne have fundet på (hvis vi tillader os at sige det højt).
Snapseed 3.0 byder blandt andet på følgende nyheder:
- Klar og enkel brugerflade der matcher den seneste iOS 18-æstetik
- Forbedrede AI-drevne redigeringsværktøjer
- Bedre integration med iCloud Fotos
Og som prikken over i’et har Google lagt et par avancerede funktioner til for professionelle fotografer – eller bare entusiastiske amatørfotografer, der elsker at bilde sig selv ind, at de er professionelle.
Denne genopstandelse sker til stor glæde for mange allerede nostalgiske brugere af Snapseed, der stadig ikke kunne slippe appen, selvom den for længst havde mistet sin glans. Så hvis du troede, at Google havde opgivet kampen mod konkurrenter som Adobe Lightroom og Apples egen Fotos-app, kan du godt tro om igen. Kæmpen er vågnet, og spørgsmålet er nu, om Google denne gang reelt vil holde liv i appen, eller om det hele bare er endnu et kortvarigt eksperiment.
Vil du selv se, hvad Google har at tilbyde denne gang, kan Snapseed 3.0 nu hentes gratis fra App Store. Lad os bare håbe, at Google virkelig mener det denne gang – og ikke bare skaber endnu en app, der straks efterlades i teknologiparadiset af uindfriede løfter. Kun tiden vil vise om det holder længere end sidste gang.
Læs mere hos 9to5Google.