Hvordan varmepumper ændrer vinterkørsel med elbiler
For mange elbilsejere kan vinteren være en udfordrende tid på året. Temperaturen falder, og med den falder også elbilerne deres rækkevidde. Men med introduktionen af varmepumper, en mere effektiv teknologi til opvarmning af bilens kabine og komponenter, ser fremtiden lysere ud for elbilsejere.
Effektiviteten ved varmepumper i elbiler
Traditionelt har mange elbilproducenter brugt energislugende resistive varmeapparater til at holde både kabinen og batteriet varme om vinteren. Disse apparater kan have en betydelig indvirkning på bilens rækkevidde. Men som The Verge rapporterer, er varmepumper gradvist ved at blive en standard i elbiler. Disse kan effektivt reducere tabet af den kørbare rækkevidde i kolde temperaturer.
Data og resultater fra en vintertest
Ifølge Recurrent viser tests, at varmepumper kan forbedre rækkevidden i temperaturer under frysepunktet med 8 til 10 procent. Deres data afslørede, at Tesla Model X og Audi E-Tron kun mistede mellem 11 og 13 procent af deres rækkevidde ved 32 grader Fahrenheit i modsætning til omkring 70 grader. Dette placerer dem blandt de bedste elbiler udstyret med varmepumper. Det skal dog bemærkes, at effektiviteten falder under 15 grader Fahrenheit.
Hvordan fungerer en varmepumpe?
Varmepumper arbejder ved at overføre varme, skabt af bilen, til kabinen og andre komponenter. Dette koncept ligner det i traditionelle biler, hvor spildvarme fra forbrændingsmotoren udnyttes til opvarmning af kabinen.
Populære elbiler med integrerede varmepumper
Siden 2021 har populære elbiler som Teslaer været udstyret med varmepumper, og denne teknologi vil også blive introduceret i Ford Mustang Mach-E 2025-modellen. Derudover findes de allerede i modeller som Polestar 2, Honda Prologue, Chevy Equinox EV, Kia EV6 og tidlige Nissan Leaf-modeller siden 2013. En komplet liste over elbiler udstyret med varmepumper kan findes på Recurrent's hjemmeside.
Udfordringerne med ældre elbiler
Ældre elbiler med mindre batterier og uden varmepumper kan have større udfordringer i koldt vejr. Som nævnt i artiklen på The Verge, oplever en 2017 Ford Focus Electric betydelige tab i rækkevidde i kolde temperaturer – fra 80 miles ned til kun 50 miles med resistiv varme aktiveret.
Tips til vinterkørsel med elbiler
Hvis du kører en elbil i vintermånederne, er der flere praktiske tips, der kan hjælpe. Pre-konditionering af køretøjet, mens det er tilsluttet, og regelmæssig fjernelse af sne kan forbedre din køreoplevelse betydeligt. For flere vintertips, besøg The Verge's vintertips.
For flere informationer om elbilteknologi og de nyeste innovationer, kan du besøge We❤️Apple.
Del:
Bill Gates' atomkraftstartups nye datacenteraftale skaber bølger
Planlæg dine indlæg med Threads' nye funktion!