Gratis levering ved bestilling over 500 DKK

Apple EarPods med Lightning

Apple EarPods med Lightning

139,00 kr

Tilføj til kurv

Apple er åbenbart ikke bagud i AI-kapløbet – ifølge Apple selv. Greg Joswiak, Apples globale marketingboss, og softwarechef Craig Federighi har netop dryppet en frisk omgang beta-beroligelse ud til sultne techfans verden over. I et sjældent øjeblik af interviewmæssig åbenbaring har duoen forklaret Apples særprægede syn på kunstig intelligens, og hvorfor de mener, at Cupertino slet ikke deltager i samme AI-maraton som Google, Microsoft og OpenAI.

Gang på gang er Apple blevet kritiseret for at være for konservativ og langsom i deres udrulning af kunstig intelligens – især når det kommer til Siri, der efterhånden virker som den lidt langsommere i klassen, der stadig med stolthed viser rundt i OS og udfører simple tricks som nedtællinger og vejrudsigt.

I et nyligt interview med Joanna Stern fra Wall Street Journal, som en sjældent gang fik mulighed for at hive tæppet lidt til side bag Apples altid polerede facade, svarede Joz og Craig kontant tilbage: Apples AI-strategi er anderledes, fordi de prioriterer "brugbarhed og beskyttelse af brugerdata over flashy funktioner, der muligvis truer brugernes privatliv". En gammel traver, måske, men også en reel pointe.

Federighi pegede endnu engang på begrebet "Apple Intelligence", som han tidligere har nævnt i interviews med blandt andre YouTuberen iJustine. Apples vinkel handler angiveligt ikke om at være først eller vildest på markedet, men derimod om at levere noget, der faktisk er værd at bruge i dagligdagen og som samtidig ikke kompromitterer privatlivet. En fremgangsmåde der klart adskiller sig fra rivalernes fart-over-feltet tilgang.

Men én ting er hvad Apple siger – noget andet er, hvad kunderne rent faktisk oplever. Mens Google Assistant og OpenAIs ChatGPT-redskaber suser afsted med imponerende AI-demonstrationer, ser den lidt slidte Siri stadig lidt skamfuldt ned på sine egne begrænsede evner. At Apple mener de løber i en anden liga, hjælper ikke nødvendigvis dem, der allerede er begyndt at kigge længselsfuldt over mod konkurrenternes lejre.

Nu bliver det spændende at se, om kommende opdateringer og nyheder fra Apples hovedkvarter kan overbevise skeptikerne – for realistisk set er en smart hjemmepersonlighed, der først og fremmest er beskyttende og diskret, ikke nødvendigvis den mest imponerende publikumspleaser.

Læs mere om Apples opdateringer og strategi på WeLoveApple.dk.