Apple har annonceret, at de øger størrelsesgrænserne for apps og spil på iOS 18 og tvOS 18. Dette er en stor nyhed for udviklere og brugere, da det betyder, at applikationer nu kan være mere avancerede og indholdsrige uden at gå på kompromis med lagerpladsen. I denne artikel vil vi dykke ned i detaljerne om disse ændringer og hvad de betyder for fremtidens apps og spil på Apples platforme.
Øgede størrelsesgrænser for app-bundler
En af de mest markante ændringer i iOS 18 er fordoblingen af størrelsesgrænsen for app-bundler, som nu er steget fra 2GB til 4GB. Denne ændring giver udviklere mulighed for at inkludere flere funktioner og indhold i deres apps, uden at skulle dele dem op i mindre stykker, der skal downloades efter installationen.
Hvad betyder det for udviklere?
For udviklere betyder dette, at de kan skabe mere komplekse og indholdsrige apps, der kan downloades i én omgang. Tidligere skulle mange udviklere benytte sig af “on-demand resources” (ODR) for at holde app-størrelsen nede ved installation. Selvom ODR stadig vil være en vigtig funktion, reducerer den øgede app-bundle grænse behovet for denne teknik betydeligt.
Forbedrede “on-demand resources” grænser
Apple har også øget grænsen for on-demand resources markant. Med iOS 17 og tvOS 17 var denne grænse 40GB, men med iOS 18 og tvOS 18 er den nu steget til hele 70GB. Denne ændring vil især være gavnlig for spiludviklere, der ofte har brug for store mængder data til forskellige spilaspekter som niveauer, grafik og lydeffekter.
Hvordan fungerer ODR?
ODR giver udviklere mulighed for at “skive” deres apps, så kun de nødvendige dele downloades først, mens yderligere indhold kan downloades senere. For eksempel kan et spil downloade nye niveauer eller ekstra indhold, mens brugeren spiller, hvilket både sparer lagerplads og forbedrer brugeroplevelsen ved at undgå lange downloadtider ved første installation.
Fordele for spil og konsolniveau apps
Den øgede fleksibilitet i lagringsgrænserne betyder, at vi kan forvente at se flere spil og apps på konsolniveau komme til iOS og tvOS. Spiludviklere kan nu skabe mere immersive og grafisk avancerede spil uden at skulle bekymre sig om lagerbegrænsninger. Dette kan også betyde en øget interesse for Apple Arcade, da højere kvalitets spil bliver tilgængelige på platformen.
Fremtiden for appudvikling på Apple platforme
De nye ændringer i iOS 18 og tvOS 18 markerer et vigtigt skridt fremad for appudvikling på Apple platforme. Med øgede størrelsesgrænser kan udviklere nu skabe større og mere komplekse apps, der tilbyder en rigere brugeroplevelse. For brugere betyder dette, at de kan forvente mere avancerede apps og spil med bedre grafik og flere funktioner, uden at bekymre sig om lagerplads.
Beta-udgivelser og offentlig lancering
Både iOS 18 og tvOS 18 er nu tilgængelige som beta-udgaver for udviklere, og en offentlig beta forventes at blive frigivet næste måned. Den officielle lancering er sat til efteråret, og vi kan forvente, at de nye funktioner vil blive godt modtaget af både udviklere og brugere.
Konklusion
De øgede størrelsesgrænser for apps og spil på iOS 18 og tvOS 18 er en spændende udvikling for Apple-økosystemet. Dette giver udviklere større frihed til at skabe imponerende og komplekse apps, samtidig med at det forbedrer brugeroplevelsen ved at reducere behovet for on-demand downloads. Hold øje med flere nyheder og opdateringer om iOS 18 og tvOS 18 her på We❤️Apple.dk.
Del:
Apple Afviser Samarbejde med Meta og Satser på OpenAI til iOS 18
iOS 18 Beta 2: Nyheder og Forventninger